Vampyrens märke och Sveket av P.C Cast & Kristin Cast

Zoey är en helt vanlig tjej tills hon helt plötsligt börjar hosta, det är första stadiet i förvandlingen - den från människa till vampyr. När hon sedan kommer till sitt skåp i skolan så står han och väntar på henne, mannen som ska märka henne, så att folket vet vad hon ska bli. Detta är början på den resa som Zoey måste göra in i vampyrernas värld - nya vänner, ny skola och den törstande längtan efter blod. Fast Zoey är inte vilken vampyr som helst, hon är speciell. I Vampyrens märke får man följa hennes utveckling in i vampyrlivet.

I den andra boken Sveket så får man läsa fortsättningen på denna berättelse om Zoey. Nu har hon utvecklats ännu mer och det som hon en gång trodde på börjar förvrängas. När människor från den lokala staden börjar bli mördade så rycker Zoey in för att lösa det - fast hon är inte riktigt säker på om hon är redo för svaret på vad som händer i staden. Allt är inte som det borde vara...

Dessa böcker är väldigt fantasifulla och de ger en absolut ingen möjlighet att relatera till verkligheten. De innehåller religösa sekter, onda dåd, kärlek och lite sexuella luster. Böckerna är bra även om de är lite för lättlästa och lite för mycket fantasy för att de ska falla mig riktigt i smaken. Visst skapar de spänning vid stundtals tillfällen men inget större än en lätt rysning lite då och då. Jag är en människa som läser det mesta och vampyrer har blivit lite av min grej, fast dessa böcker är nog inga som jag skulle läsa igen.
Fortsättningen, den tredje boken, kommer nästa år - troligen i mars. Den kommer jag läsa efter jag inte tycker om att lämna halvfärdiga berättelser bakom mig, fast utöver det så finns det nog inte större mening för mig att läsa den. Bra men lite för "out of here" för min smak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0