vad skulle du göra om detta var din sista dag?

En dag kommer den dagen komma, dagen då hela ens liv känns meningslöst eftersom det nu är dags att lämna den. Det är en dag fylld av ånger, sorg och förtvivlan. För även om det bara är en person som dör, så dör även ett helt samhälle. Vi är alla sammansvetsade av osynliga fast väldigt starka trådar med de vi bryr oss om. Om en försvinner så spricker denna tråd och det tar tid för den att byggas upp igen.

Tänk om man fick veta i förväg när man skulle dö. Man får ett visst antal dagar på sig innan det är dags att lämna denna värld. Tänk hur mycket det hade förändrat, för även om vi förnekar det så hade man förändrats. Man hade blivit någon annan, en människa som inte längre brydde sig om hur tröjan man hade på sig såg ut. Man uppskattar de viktigaste ögonblicken istället för att se helheten. Sitt barn skratt, sin väns leende, sina föräldrars stöd. Man tar vara på allt och gör det mesta av det, allt för att ingen ska glömma vem man var.

Jag skulle vilja veta i förväg, jag skulle vilja ha några dagar för att avsluta allt. Jag hade bjudit ut mina närmaste vänner på middag, jag hade suttit och beundrat varje soluppgång i tacksamhet, jag hade besökt mannen som är mer fantasi än verklighet och jag hade umgåtts så mycket som möjligt med min pappa och mina bröder. Jag hade velat ställa allt till rätta med ovänner och jag hade lärt mig att acceptera livet för vad det är. Fast jag hade inte berättat för någon, jag hade bara levt vidare och sedan när dagen kom så hade jag accepterat det - men ingen hade fått veta.

När jag var yngre så lovade jag mig själv att jag aldrig skulle ångra något. Det som hände var redan förbi minuten efter och istället för att lägga tid på att ångra något så går jag bara vidare. För man kan inte göra något ogjort, hur mycket man än vill. Det är bara att acceptera läget helt enkelt. Fast jag ångrar en sak, en sak som egentligen är ett sinnestillstånd. Jag önskar att jag hade vågat mer, att jag hade tagit varje dag som den kom. Att jag hade öppnat hjärtat för kärlek, för något som jag kanske förtjänar ändå. Som tur är har jag tid på mig, jag har mer än tillräckligt med tid för att förändra allt till det bättre. Tänk de som inte har den möjligheten...

Vad hade du gjort om detta var din sista dag?
Hade du gjort något annorlunda?
Hade du ångrat något?

If today was your last day
And tomorrow was too late
Could you say goodbye to yesterday?
Would you live each moment like your last?
Leave old pictures in the past
Donate every dime you have?
Would you call old friends you never see?
Reminisce of memories
Would you forgive your enemies?
Would you find that one you're dreamin' of?
Swear up and down to God above
That you finally fall in love
If today was your last day?

If today was your last day
Would you make your mark by mending a broken heart?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0