Lögner(pretty little liars) av Sara Shepard

Alison, Spencer, Emily, Hanna och Aria är bästa vänner. Fast en dag försvinner Alison och de andra har ingen aning om vad som hänt. Efter tre år så har Alison fortfarande inte hittats. Nu går livet vidare för de andra och alla har förändrats på olika sätt, de är inte längre bästa vänner och de har alla olika problem. Spencer påbörjar en till början väldigt oskyldig flört med sin systers pojkvän, Emily har pojkvän men börjar få känslor för den nya tjejen på skolan, Hanna brottas mot sin vilja och sin önskan att blir/vara smal - något som hon blir med hjälp av fula och självförstörande knep och Aria fantiserar om sin nya lärare i engelska. De lever alla olika liv på samma skola.
          En dag börjar alla få sms och mail från en okänd person som kallar sig själv A. Alla börjar undra om Alison är tillbaka och de börjar även bli rädda för att hon har återuppstått från det döda. Alison var den som höll ihop gänget och hon visste alla hemligheter om alla i gänget, även den hemska "Jenny-skandalen". Livet börjar både bli komplicerat och skrämmande för alla tjejer. Den stora frågan är; vad händer härnäst?

Jag var ganska likgiltig när jag läste denna boken. Detta är verkligen inte en bok som jag hade läst, om Peggy på jobbet inte hade bett mig, eftersom målgruppen för denna bok ligger ungefär vid 12:års åldern. Fast den var stundtals väldigt spännande och den innehöll situationer som jag tycker ska finnas i en bok för att den ska vara bra. Den var helt okej men som sagt så är det inte en bok som jag kommer rekommendera för mina vänner. Detta är lite som Desperate Housewives fast för unga, mest inrikat för tjejer. Vill man läsa något lätt och lite smått spännande så ska man läsa denna, men det är inte en bok för någon som är 15+ och brukar läsa.
                 Kan även påpeka att detta är första delen i en serie. Andra delen heter Hemligheter och den finns även att köpa just nu. Har inga uppgifter om fler böcker i serien eller när de kommer bli publicerade. Sen måste man antagligen läsa alla i serien för att få ett slut på storyn. Det är en del väldigt lösa trådar när denna boken är slut, man på exempelvis inte reda på vad hela "Jenny-skandalen" handlar om, även om man till viss del kan gissa sig till det. Det är en platt bok med en del höjdpunkter och en del dalar.

Kommentarer
Postat av: sanna

heej jag har läst lögner och hemligheter i hemligheter får mna reda på vad jenna-skandalen var och sen finns skandaler den 3 boken i serien. jag älskar att läsa och jag tyckte böckerna är jätte bra!!!!!!

2011-01-25 @ 16:50:49
URL: http://v

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0