my books, my fix.

För ungefär en vecka sedan hittade jag några bokfrågor på en blogg.
Eftersom jag älskar böcker så tänkte jag svara på frågorna själv :)

Som läsare är jag: En hopplös romantiker. Jag läser allt som innehåller en viss halt av romantik och äkta kärlek. Jag har alltid tyckt om att läsa skönlitterära böcker, tror dels att det beror på att jag aldrig har haft ett förhållande eller varit riktig kär i någon. Därför får jag denna kärlekskänsla genom karaktärerna i böckerna jag läser.

Som bloggare är jag: Jag är väldigt känslosam i det jag skriver. Jag tycker det är tråkigt om varje inlägg handlar om vad man har gjort om dagarna. Även om det går bra att skriva lite då och då vad man har gjort, så tycker jag att en blogg är som bäst när man skriver om sina åsikter och känslor. Därför försöker jag beskriva mina känslotillstånd istället för vad jag har gjort, allt med hjälp av musik, citat, egna texter och foto som jag hittar lite överallt.

Senast lästa bok: Ska vi slå vad? av Jennifer Crusie. Den var faktiskt riktigt bra!

Senast påbörjade bok: Alla får ligga av Henrik Fexeus började jag på, men jag läste aldrig klart den eftersom annat kom emellan. Nu har jag några andra böcker som jag ska läsa före men efter dem så ska jag ge mig på den boken igen. Sedan håller jag just nu på med Kärlek@första.träffen av Jane Moore.

Senast köpta bok/böcker: Jag köper böcker hela tiden så jag har inte riktigt koll på när jag köper vilken bok. Fast jag har beställt en bok som jag redan har betalat för - så den räknar jag som den sista jag har köpt. Den heter Bree Tanners andra liv som är skriven av Stephenie Meyer. Den kommer ut den 5 juni detta året och jag längtar verkligen.

Favoritdeckarförfattare: Jag läser inte så mycket deckare, nästan inga. Men min bror är en deckarfantast och han har rekommenderat bl.a. Dennis Lehane, Roslund&Hellström och Jo Nesbø. Jag litar på honom och om jag någonsin kommer bli mer intresserad av deckare så är det de författarna som jag kommer kolla in först.

Jag läser allt av: Stephenie Meyer är den författare som jag läser allt med. Jag älskar Twilight-serien och även det hon har publicerat efter det. Hon har förändrat min syn på mycket, framför allt tron på att äkta kärlek finns, och det låter kanske helt galet men hon har skapat en helt ny syn på kärlek och fantasier för mig. Paulo Coelho är också en författare som jag har läst mycket av och tillskillnad från Meyer så fokuserar han mycket på meningen med livet och även kärlek. Ingen bok har någonsin berört mig så mycket som Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät av Coelho. Det går inte riktigt att förklara, men den fick mig att fundera på livets mening och kärleken till livet.

Jag läser helst inte (genre/författare): Deckare är väl den genren som jag inte riktigt har vidrört än. Jag är inte så mycket för spänning som inte kommer i samband med kärlek. På ett sätt är jag en hopplös romantiker och då vill jag inte läsa om mord och liknande eftersom det vidrör verkligheten på för många plan.

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Det är lite olika. Jag tycker om att läsa om musik, speciellt om artister som jag älskar. Sedan är jag väldigt intresserad av trädgårdar och växter, det har jag varit enda sedan jag var liten och hjälpte min pappa i trädgården hemma. Fast om jag ska vara ärlig så har jag en väldigt liten sektion av facklitteratur hemma, jag läser mest skönlitterärt.

Förutom svenska läser jag gärna: Jag läser nästan bara på svenska eftersom jag vill förstå allt av det jag läser. Även om jag faktiskt förstår mycket på engelska och danska så blir det inte samma sak om det exempelvis är två ord man inte förstår i ett stycke man läser - är det då nyckelord så kan det förstöra ganska mycket. Fast jag har några enstaka böcker på engelska, böcker som inte har kommit ut på svenska och som jag väldigt gärna har velat läsa.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: En komikers uppväxt av Jonas Gardell.

Högst upp på min bok-önskelista-just nu står: Nattens lekar av Sherrilyn Kenyon.

När jag går på antikvariat letar jag alltid: Jag har faktiskt aldrig varit på ett antikvariat. Det är riktigt konstigt eftersom jag älskar böcker, men av någon anledningen så har jag aldrig besökt ett. Jag borde nog göra det eftersom man kan hitta riktiga skatter där om man har tur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0