Day 6 - What is your favorite qoute?


pic: weheartit.com
Jag skulle kunna välja ut nästan varje mening från en av de Coelho-böcker jag har läst och säga att det är mitt favoritcitat. Så mycket älskar jag han sätt att skriva och beskriva. Egentligen så är det omöjligt för mig att välja ett eftersom det oftast är olika från dag till dag - men jag har ett citat, från just en Coelho-bok, som jag nästan kan utantill. Det berörde mig något ofantligt mycket och jag har nog aldrig kunnat beskriva mina egna känslor som detta stycket i boken gör. Det är som om Coelho har läst mina tankar och skrivit ner dem, fast på ett finare och mer realistiskt sätt.

"Kärleken är som en drog. Först kommer euforin och den fullkomliga hängivelsen. Sedan, nästa dag, vill du ha mer. Du har ännu inte blivit beroende, men du tyckte om känslan och tror att du fortfarande kan hålla allt under kontroll. Du tänker på den du älskar i två minuter och glömmer honom eller henne i tre timmar. Men så småningom blir du van vid personen och blir tillslut helt beroende av honom. Då går du och tänker på honom i tre timmar och glömmer honom i två minuter. Om han inte finns i din närhet upplever du samma sak som narkomaner när de inte kan få tag i sin drog.
I det ögonblicket är du, precis som narkomanen som stjäl och förödmjukar sig för att få tag i det han behöver, beredd att göra vad som helst för kärleken
."
- Pilar, Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät.

Det finns såklart andra citat som jag verkligen älskar, det är precis därför jag har en egen liten kategori på bloggen som heter just "citat". Då jag tycker det finns väldigt kloka människor på denna jord som säger och skriver väldigt kloka och vackra saker, så är det en självklarhet för mig att dela med mig av några av dessa ord som jag tycker bäst om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0