Veronika decides to die

Nu har jag precis sett klart en film jag hyrde innan; Veronika bestämmer sig för att dö, så heter den på svenska. Filmen är baserad på en bok av Paulo Coelho med samma namn. Jag älskar boken och tycker att den är helt fantastisk, verkligen en bok som alla borde läsa innan man dör. Den handlar om viljan att leva, kärlek och meningen med livet - tre element som gör boken extraordinär.
                      Även om filmen är helt okej så är den inte alls lika bra som boken. Den innehåller inte samma intensitet och man blir lätt lite uttråkad när man ser filmen. I boken så känns det verkligen som om man är Veronika, i filmen så är det mer som om man ser någon annan uppleva det - själva storyn blir inte levande på samma sätt.

Fast jag klagar inte för slutet var gulligt och jag grät. Jag bli alltid så känslosam när något speciellt kärleksfullt händer, det rör till i hjärtat ordentligt då. För även om boken är tusen gånger bättre så skulle jag gärna sett denna film fler gånger, den skapar lite av en illusion att allt tillslut ordnar upp sig - vare sig man tror att varje dag är den sista eller att man har hela livet framför sig. Så filmen borde alla se, men man måste läsa boken för att fullt förstå Coelhos budskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0