varje penseldrag drar fram ett minne

Varje färg skapar en känsla, varje penseldrag drar fram ett minne. Jag minns den sista gången jag pratade med honom, mannen som var mer en främling, en dag jag aldrig kommer glömma. Jag har haft två morfäder - två som på olika sätt lärt mig saker i livet. Nu är båda borta och på olika sätt så saknar jag deras närvaro.

Min riktiga morfar var lika bekant för mig som en avlägsen vän, det var aldrig mer än så. Fast sjukdom drog ihop oss och när jag tänker tillbaka så saknar jag honom verkligen för den man han var. För jag kände honom inte, så jag borde inte ha dömt honom. Jag borde ha gjort så mycket och nu är det försent.

Om vi hade velat så hade vi vetat. Om vi verkligen hade pratat så hade vi antagligen hittat vårt gemensamma intresse - konst. Att i efterhand få veta att han älskade att måla och rita, något som jag själv tycker om och beundrar, krossar mig nästan. Vi hade kunnat prata, vi hade kunnat umgåtts och då hade jag kanske blivit mer berikad i livet.

Nu hänger han där, min morfar. Varje känsla, minne och tanke finns i dessa tavlor som från och med ikväll hänger på min vägg. Varje gång jag ser dem så mår jag lite bättre för det känns som om morfar finns med mig. De påminner om hur det var innan, en värld som för mig var bättre på många vis - sämre på andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0