Tre författare

Innan det är dags att fly till drömmarnas värld så vill jag bara tipsa om tre bra författare som jag tycker alla ska läsa något av. Dessa tre författare inriktar sig till tre helt olika läsgrupper, därför vill jag tipsa om dem alla tre då jag tror att alla kan finna någon av dessa intressanta. 

Sophie Kinsella slog igenom på riktigt i Sverige med serien "en shopaholics bekännelser" där första boken sedan blev en film. Jag påbörjade dock den första boken men lade ifrån mig den väldigt snabbt igen - det var verkligen inte en bok för mig. Fast Kinsella har även skrivit några fristående böcker som jag älskar fullt ut. Jag har de tre som finns, har dock inte hunnit läsa den sista som kommit ut(mitt nya jag) men den ska påbörjas snarast möjligt.
Kinsella skriver på ett väldigt lättsamt och roligt sätt, jag kom på mig själv med att sitta och skratta högt när jag läste. Man kan känna igen sig i karaktärerna och det gör att man blir mer delaktig i själva berättelsen. Vill man läsa något lättsamt, sockersött och roligt, men på samma gång kärleksfullt med intriger, då ska man läsa de böcker som man ser ovan(vet som sagt inte om den underska är lika bra då jag inte hunnit läsa den).
Katarina von Bredow är en ungdomsförfattare som skriver böcker till just yngre människor som vill läsa om kärlek. Hennes böcker handlar inte bara om lycklig kärlek, utan även om väldigt svår, intrigfull och olycklig kärlek. Hon skriver om hur kärlek verkligen är utan att romantisera det. Jag tycker att hon skriver fantastiskt bra och än idag, när jag är 20 år gammal, så kan jag uppskatta hennes böcker och bli lika rörd som jag blev när jag lästa dem för första gången för något år sedan. Den av hennes böcker som berört mig mest är "syskonkärlek" då den handlar om det som titeln avslöjar - förbjuden kärlek mellan två syskon. Fast hennes andra böcker är precis lika bra och förutom de på bilden så har jag två böcker till som hon har skrivit(utlånade för tillfället).
Hennes böcker inriktar sig som sagt till lite yngre människor och till skillnad från Kinsella som beskriver kvinnors och mäns liv när de är 25+ så är oftast Bredows huvudkaraktärer 14-17 år. Dock så älskar jag att läsa om olycklig kärlek, förbjuden kärlek och framför allt första kärleken - därför passar hennes böcker mig.
Paulo Coelho kan mycket väl vara världens bästa författare. Hans böcker är något av det bästa jag har läst, "vid floden Piedra satte jag mig med och grät" är min absoluta favoritbok. Hans sätt att väva samman livets mening, kärlek och religion är helt fantastiskt. De böcker jag har läst av honom, har inte hunnit läsa alla än, innehåller till störst del kärlek och meningen med livet - med små inslag av religiösa åsikter. Det beror helt på vilken av böckerna man läser. Förutom "vid floden Piedra satte jag mig ned och grät" så skulle jag rekommendera "elva minuter", "Veronika bestämmer sig för att dö" och "Brida". De första tre inriktar sig mest på kärlek och att hitta meningen med kärlek och varför man borde tillåta sig att älskar sig själv och andra. "Brida" handlar också om kärlek men den inriktar sig mycket mer på lite mer övernaturliga saker(häxerier, trollkonster och liknande).
Om jag bara fick tipsa om en enda författare varje gång jag skulle tipsa så skulle jag sagt Coelho. Även om hans böcker inte riktigt är för väldigt unga människor så tycker jag att alla som är 17+ kan läsa dem. Man får en större insikt i livet, för mig var det så i alla fall. Hans böcker har lärt mig väldigt mycket och framför allt att jag inte är ensam om att ha gett upp på kärleken. Han har gett mig hopp om att jag kanske kan hitta tillbaka till den kärlek som en gång svek mig. Han hänför och skapar magi på papper - han är enligt mig den bästa författaren som finns. Så läs något av honom!

Detta är tre av mina favoritförfattare och om ni hade tagit er tid att i alla fall söka på några av deras böcker och läst om dem så hade ni nog också fastnat. Om inte så finns det flera hundra tusen andra författare som också är bra. Jag älskar att tipsa, så det är bara att säga till om ni letar efter något speciellt. Men som sagt så tycker jag ni ska ge någon av dessa tre en chans - beror ju helt på vad ni gillar att läsa för något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0