många versioner av en låt - hallelujah.

Det är intressant att höra hur olika artister tolkar och gör samma låt till deras. En låt som jag blir väldigt berörd av är Hallelujah, en låt som många har gjort på väldigt speciella sätt.  Orginalet gjorde Leonard Cohen 1984, sedan dess så har minst ett tiotal andra artister tagit till sig låten och gjorde den till deras egen.

Nedan så har jag fyra versioner av samma låt. Min favorit är helt klart med Rufus Wainwright - gillar hans mustiga röst och takt på låten. Leonard Cohen gör den också väldigt bra, fast det är inte riktigt det stuket jag vill ha på låtar - därför är han inte favoriten bland dessa. Amanda Jenssen gjorde den när hon var med i Idol och jag måste säga att hon gjorde det väldigt bra. Vilken inlevelse och vilken röst, tårarna började falla för mig i alla fall.

Ja, man kan göra en låt på tusen olika sätt men den blir bara en succé om man gör något speciellt av den - precis som de nedan.
Lyssna och njut!

Leonard Cohen - Hallelujah

Jeff Buckley - Hallelujah

Rufus Wainwright - Hallelujah

Amanda Jenssen - Hallelujah


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0