Boktips!

Liza Marklund och James Patterson - Postcard killers
Någon/Några åker runt i Europa och mördar människor. Efter varje mord så skickar de ett vykort till en journalist där det står var kroppen finns, därför får de aliaset: Postcard killers. Nu har de kommit till Sverige, det vet dem eftersom en journalist har fått ett vykort som pekar ut var det nya offret finns. Nu ska denna journalist med hjälp av en polis ta fast dessa mördare.
Denna bok verkar väldigt spännande och jag skulle verkligen vilja att den även blev filmatiserad. Den verkar ha allt som behövs för att en bra film ska göras - spänning, mord, kanske kärlek och en bra story. Ja, detta är en bok som kommer gå bra, båda är fantastiska författare som skrivit mycket innan.

Birgitta Andersson - Blondie
"Som nyfödd är jag nära att bli lämnad i en snödriva. Som sjuåring blir jag våldtagen av en alkoholist i en trappuppgång. Som nioåring rymmer jag hemifrån och blir än en gång våldtagen – av en långtradarchaufför som gett mig lift. Som tolvåring börjar jag sälja min kropp till fyllgubbarna i Björns trädgård på Söder i Stockholm. Som trettonåring är jag fullfjädrad prostituerad i City och har en hallick som tar ifrån mig merparten av de pengar jag tjänar. Som tonåring blir jag snart grovt kriminell och utnämns av pressen till ”Sveriges gangsterdrottning”.
          Jag kommer att tillbringa sexton år av mitt liv på olika institutioner, alltifrån flickhem, ungdomsvårdsskolor och psykiatriska kliniker till slutna avdelningar på såväl mentalsjukhus som kvinnofängelset Hinseberg.
Jag heter Birgitta ”Blondie” Andersson och har levt ett liv som de flesta människor inte kan föreställa sig ens i sin vildaste och mörkaste fantasi." - Detta skriver Birgitta i hennes blogg. Det är även vad boken handlar om, en bok som jag tror kommer beröra väldigt många. Jag har inte läst den än, men jag tänker köpa den så fort som möjligt.

Britta Berggren Ericson - Snälla mamma...sluta dricka.
Britta kommer hem och ska ta ett glas vin, något som hänt allt för ofta på sista tiden. Fast denna gång blir hon chockad då det ligger en lapp på hennes sprit från hennes 15:årige son, på lappen står det enkelt: snälla mamma...sluta dricka! Det skakar om hennes tillvaro och även om hon vill så kan hon inte sluta dricka.
Denna bok handlar om Brittas kamp mot spriten, om hur de runt omkring reagerar och agerar. De som har samma problem kan känna ett stöd från denna bok tror jag och andra som läser den kan börja förstå hur det är.
Jag ska läsa denna, jag har redan bestämt att jag ska köpa den idag. Det är intressant att läsa om sådana verklighetsbaserade händelser. Sen kan det även bero lite på att jag känner igen mig på ett personligt plan. Och nej, jag är inte alkoholist!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0